1
Muutama päivä sitten Itäkeskuksen Tallinnanaukion nurkalta löytyvä kapakka nimeltä Black Bird täyttyi epänormaalista porukasta. He olivat runoilijoita. Kristiina Wallin, Jarkko Tontti, Olli-Pekka Tennilä ja Sirpa Kyyrönen esiintyivät Nihil Interitin Itä-Helsingin turneella. Tarkoitus oli hankaluuksien sijaan etsiä runoesityksille uusia ympäristöjä. Kapakoissa niitä on toki totuttu ennenkin kuulemaan, mutta lähiökapakoiden porukkaa kiinnostaa kokemusteni mukaan yleensä juominen taidepläjäysten sijaan. Itse olen täälläpäin Helsinkiä tutustunut takavuosina kuppiloissa enimmäkseen entisiin vankilakundeihin ja mömmöporukoihin. Black Bird paljastui kuitenkin siistiksi paikaksi, mikä johtunee kaljan normaalia korkeammasta hinnasta.
Aikaisemmin syyskuussa Kontulan Aapeli-baarissa pidetty runoilta oli kertomusten mukaan ollut tunnelmaltaan esiintyjille ahdistava. Siihen verrattuna kaikki sujui leikiten. Tupakkapaikalla vanhempi tuulitakkinen mies keskusteli kanssani tulkinnoistaan kuulemastaan runoudesta, jonka hän koki yleisilmeeltään psykedeeliseksi. "Runous on vaikeaa", hän sanoi, "pitää löytää keino subjektiivisen kokemuksen välittämiseen muille ja vielä esittää se tällaiselle yleisölle." Keskustelimme runouden ilmaisukeinoista ja runoudesta taiteenlajina, ja olisin mielelläni jatkanut jutustelua näistä perustavista aiheista, mutta kiirehdin takaisin sisään nähdäkseni mitä tapahtuisi, kun roteva humalainen kaljupäinen mies raivasi tietään lavan suuntaan. Hän kertoi tekevänsä raudoittajan hommia ja halusi lukea runonsa ääneen. Hänen tekstinsä alusta en muista paljoakaan. Siinä esiintyi upseeri, jolla on niin vitun helppoa. Kastaa pullaa kahviinsa ja liksa juoksee. Loppu meni jotenkin näin: "Mä tuun sun kotiin / ja raiskaan sun vaimon ja lapset / ja kysyn sen ainoan kysymyksen joka meidän välillä on / tahdotko että olen sulle hellä?"
Itä-Helsingin runoillat ovat ideana selvästi hyvä, runojen lukeminen muuttuu näissä ympyröissä suoraviivaisemmaksi. Open mic -esityksiä oli raudoittajan lisäksi muitakin, ja niiden energia oli innostunut. Pidän tällaisesta Francois Villon -hengestä.
2
Toissapäivänä runous pulppusi Jyväskylässä, jonka Kirjailijatalolla järjestettiin Uuden runouden festivaali. Hemmetin hieno tapahtuma, josta riittää pureksittavaa vielä pitkään.
Saavuin hieman myöhässä paikalle, ja näin Jouni Kempin esittämässä Ville Luoma-ahon Ruumiita-kokoelmalle tekemäänsä kuvitusta. Graafisen yksinkertaisten tussimaalausmaisten kuvien esikuvana on Sin City -sarjakuva. Ruumiita on Kempin käsissä muuttunut runosarjakuvaksi, jossa teksti saa uusia äänenpainoja. Olen projektiin tutustuttuani ihmetellyt, miten kertomusmaiseksi Luoma-ahon runot muuttuvat kuvien lomaan asemoituna. Niihin syntyy ikään kuin kertojanääni ja tekstiä alkaa lukea narratiivisemmin. Kuvien lomassa runot tuntuvat jotenkin "edistyvän" suhteessa toisiinsa.
Satu Kaikkonen esitti vispo-teoksiaan (visual poetry), joista ihastuin erityisesti aseemisiin töihin (kirjoitusta vailla kieliopillista merkityssisältöä). Hän kuuluu taiteilijoihin, joita ei kotimaassaan ole vielä "löydetty", vaikka kansainvälisesti hän onkin jo tunnettu tekijä. Keskustelimme töiden kauneudesta, josta Kaikkonen ei innostunut ollenkaan. Hän kertoi runoissaan kirjoittavansa merkityksiä, vaikka tekstisisältö onkin pelkästään graafisuutensa varassa. Työn keskeisenä sisältönä on ajatus baabelin kielestä, joka on visuaalisena kaikille ihmisille tunnistettavaa, ohi kielijärjestelmien toiminnan. Yritin kysyä hänen runoteostensa suhteesta grafiikkaan, mutta hän ei osannut eritellä grafiikan ja vispon välisiä eroja, ehkä keskeisin ero on kuitenkin kirjoituksessa. Kiinnostavasti hänen teoksensa elävät myös käytännössä pelkästään digitaalisina. Grafiikan vedokset ja erilaiset materiaalisuudet eivät juuri kiinnosta häntä. Seuraavaksi Kaikkonen aikoo ryhtyä tekemään runoanimaatioita.
J. P. Sipilä esitti videorunouttaan, jota hän lähestyi listaamalla videorunouden määrittelyyn pyrkiviä kriteerejä. Hänen näyttämänsä kaksi videorunoaan tuli myös tarkastelluksi paljolti näistä kriteereistä. Viimeisimmässä työssään hänen ilmaisunsa liikkuu elokuvallisuuden ja näyttelemisen puolelle.
Tiina Lehikoinen jatkoi tätä videorunouden puolta esittämällä lyhytelokuvamaisen teoksensa, jossa runokuvat tulivat monelta osin visualisoiduiksi niiden kielellistämisen sijaan. Pohdimme hänen videoteoksensa katsomista runouden kehyksestä ja sen tuomista merkityssisällöistä. Kysymys on perustavalla tavalla laaja: mikä kaikki voidaan mieltää runoudeksi ja miten se vaikuttaa katsomis/kuulemis/lukemiskokemukseen? Lehikoinen kertoi, ettei ole kovin kiinnostunut määrittelemään teoksiaan eri taiteenlajeihin, hänelle ohjaava tekijä on teoksen taustalla oleva kokemus siitä, mihin hän on pyrkimässä. Näiden eri runokeinojen ja -teosten pohtiminen oli kiehtovaa. Lähtökohtaisesti jo siksi, että runoilijoiden esittämä aineisto oli kovatasoista, mistä johtuen eri runouksien mahdollisuuksien miettimisessä ei tarvinnut jäädä spekulatiiviselle tasolle.
Marko Niemi esitteli tekemiään loistavia digirunoja. Hyvin yksinkertaisesta tekstiaineksesta muodostui liikkeen, kirjainkuvioiden, hahmojen ja kirjainten myötä kiehtovia teoksia. Lukutapahtuman muuntuminen ajalliseksi sessioksi (kuten tutkijat Juri Joensuu ja Kristian Blomberg digirunon luentaa kutsuvat) kasvoi tilalliseen mittakaavaan. Niemen runoissa tekstit rakentuvat maailmoiksi hyvin monipuolisesti ja uraauurtavan vapauttavasti. Nykyään hän on keskittynyt yhteistyöhön Miia Toivion kanssa, esimerkiksi permutoiden hänen runojaan ja muuntaen niitä dialogeiksi. Saimmekin Toivion mukaan festariesiintyjiin mikrofoniin yhdistetyn puhelimen kautta, tämä luenta oli yksi illan kohokohdista.
Uuden runouden festivaali oli todella hieno tapahtuma, se jatkui aamuviiteen keskustelullisissa merkeissä, joita monisyiset esitykset ruokkivat. Harvoin pääsee yhtä skarppien ihmisten kanssa pohtimaan runouden sisältöjä ja mahdollisuuksia näin perustavalla tasolla. Runouden merkitysten suhteen uudet runokeinot avaavat ikkunoita moniin taiteisiin ja kutsuvat niitä runouden piiriin. Viime vuosina runous on saanut niin monipuolisia uusia muotoja ja huikaisevia avaruuksia poetiikan suhteen, että tämä tapahtuma pitäisi järjestää paitsi muuallakin kuin Jyväskylässä myös isompana.
....
Loppuun vielä aivan muusta: Nyt kun Päivi Räsänen on saanut 20000 ihmistä eroamaan kirkosta, tuli loppukesän Radio Suomen Uutispuntari-lähetys taas ajankohtaiseksi. Kriitikko Maaria Pääjärvi juttelee tässä kanssani Teemu Laaksosen kipparoimana aiheesta sukupuolineutraali avioliitto.
Blogroll
-
-
-
ANTEEKSI OTSIKON NIMIKÖMMÄHDYS! - *ANTEEKSI OTSIKON NIMIKÖMMÄHDYS!* Joo, Kyllä minä tiedän, että se on *David Chipperfield.* Ukkonen ja aivot tekivät hauskat tepposet ja aivojen sopukoi...1 päivä sitten
-
Ravintoajatuksia - Kun maassa on neljä + yksi vuodenaika niin luontokin noudattaa sitä kasvustollaan. Talvella riistaa ja järvistä ja meristä kalaa, Kesällä pellot tuottavat ...1 päivä sitten
-
Valehtelemisen käsikirjasta - Väitän vastaan. Jotkut sanovat, että Trumpin ja Putinin toimesta on siirrytty totuuden jälkeiseen aikaan. Valheista on tullut yleinen tapa. Jotkut ...1 päivä sitten
-
Mitä korumaailmassa tapahtuu? - MITÄ NYKYKORU ON, entä missä sitä voi nähdä? Millaiselta suomalainen nykykoru näyttää kansainvälisesti? Näihin kysymyksiin olen törmännyt usein ja varsin...2 päivää sitten
-
Elämän värit - Maailmassa on paljon värejä. Hauska lause. Vähän kuin kouluaineen aloitus entivanhaan. Mutta tosi se on silti. Vaikka varsinaisia päävärejä ei ole tusinaak...2 päivää sitten
-
Suomen puolustusmenot kannattaisi laskea oikein. - Suomessa on pitkä perinne puolustusmenojen vähättelystä. Tällä haluttiin aikanaan sumuttaa toisaalta Neuvostoliittoa ja toisaalta kotimaista mielipidettä. ...3 päivää sitten
-
Pidä kiinni vain siitä, joka sytyttää ilon – Muistojen KonMarituksesta - Satu Erra: Tämä kaikki on liikaaRunokokoelma, 80 s.Tammi, 2024 Voivatko huoneet ja esineet kantaa mukanaan aikaa? Voiko muistoista luopua kevätsiivouksessa...3 päivää sitten
-
Kävelin uudella sillalla - *[maailmaani ihmetellen]* Kyösti Salovaara, 2025. *Maailmasta oppii lukemalla, eikä ajatteluun ole oikotietä.* - Eino Rissanen Helsingin Sanomissa...4 päivää sitten
-
-
Varhainen televisiokritiikki yllätti ajankohtaisuudellaan - Taide voi auttaa näkemään asioita tarkemmin, kirjoittaa Kiasman intendentti Saara Hacklin. Hänelle näin kävi viimeksi Richard Serran ja Carlota Fay Schoo...1 viikko sitten
-
Poesia tuo runouskeskustelun kirjastoihin ja klubeille ympäri Suomea - Mukaan lukien – Nykyrunouden perusteet -keskustelusarja herättelee runouskeskustelua useilla paikkakunnilla ympäri Suomea. Ensimmäiset tapahtumat pidetään ...1 viikko sitten
-
Puheeni Zum Teufelin ja Turun sarjakuvakaupan syntymäpäiväjuhlissa - *Pidin viime viikon lauantaina pienen juhlapuheen Zum Teufel -kustantamon 20-vuotis- ja Turun sarjakuvakaupan 15-vuotispäivillä. Puhuin itseäni viime ai...1 viikko sitten
-
Ihmiseksi tulemisen vaativa tie - Kuva Mitro HärkönenJo alkuasetelma sen paljastaa: on meitä ja on muita. Jaottelemme, karsinoimme, ryhmittelemme ja suljemme pois omasta näköpiiristä ne, ...2 viikkoa sitten
-
Kuopion karsinta Pusseleiden jatkoilla - Pusselit Valkeisenlammen rannalla Kuopiossa 6. kesäkuuta 2025. Lavarunouden Kuopion SM-karsinta runoiltiin Puškinin synttäreiden jatkoilla 6. kesäkuuta 2...3 viikkoa sitten
-
Brasilian tyttö - Perussuomalaisten puoluekokouksessa, kaikesta spekuloinnista huolimatta, valittaneen Riikka Purra puheenjohtajaksi myös seuraavalle kaudelle. Purralla ja...4 viikkoa sitten
-
Koti asuu sisällä ja Rajat auki? - tilaa tästä - Kahdeksas runokokoelmani Koti asuu sisällä on ilmestynyt. Tästä pääset tilaamaan kirjan. Kirja on saatavilla ainakin Akateemisen, Suomalaisen ja Vinhan ...5 viikkoa sitten
-
Kirjallisuuden muistijälkiä - Elokuvaohjaaja Andrei Tarkovski kirjoittaa, että aika ja muisti sulautuvat toisiinsa, eikä ajan ulkopuolella ole muistiakaan.1 Muistia voisi ajatella ajass...5 viikkoa sitten
-
Viikko välissä - Jätäpä reilu viikko kirjaamatta, niin johan on taas tapahtumia maailma täysi - muu ja oma. Paavi siunattu haudan lepoon - ja siinä samalla *Stubb* päässyt...2 kuukautta sitten
-
HURMEISIA AIKOJA II - *Otto Dix: Flanderi, 1934-36. Kuvitusta Peter Englundin kirjasta Kirjeitä nollapisteestä.* *Järjestäytyneellä kaaoksella, jota ”Euroopaksi” kutsutaan, e...2 kuukautta sitten
-
Lassi Kämäri -palkinto 2025 - Lumen alta ilmestyvät kevään ensimmäiset kukat. Varovasti ja ympärilleen pälyillen. Ne tuovat iloa, toivoa ja tietoa jostakin tulevasta. Samanlaisia tunte...2 kuukautta sitten
-
Näinä huijaamisen kulta-aikoina - Tovi sitten seurasin, miten taikuri *Joni Suvanto* viihdytti tempuillaan yleisöä Naantalin kirjastossa. Hämmästyneistä ilmeistä saattoi lukea iloista...2 kuukautta sitten
-
-
-
Kokka kohti tuntematonta. Tarina tutkimusmatkoista - ”Tutkimusmatkailu kulkee meillä suvussa!” Pitkään jatkunut sade kiristää pesässä kyhjöttävien Kekomielen ötököiden hermoja. Onneksi paikalle saapuu Oukka, ...4 kuukautta sitten
-
Välineet työläisen omistuksessa - Pari vuotta sitten minulle tuli tarve hankkia uusi tietokone. Vanha vuoden 2009 Macbook Pro:ni alkoi vedellä aivan viimeisiään ja olin vuosia tullut toim...4 kuukautta sitten
-
-
PROFESSORIPOOLI: Dostojevskin Köyhää väkeä. Naurettava ja traaginen ”pieni” ihminen - *F. M. Dostojevski. Köyhää väkeä. suomentanut Ida Pekari. Helsinki: Otava 1981* *Liisa Steinby kirjoittaa:* Olemme tottuneet ajattelemaan, että reali...5 kuukautta sitten
-
Tämä ei ole aktiivinen blogi! Mutta saat täältä kyllä tietoa koulutuksistani ja muista töistäni - Tämä sivusto ei ole enää aikoihin ollut aktiivinen blogi. Olen kuitenkin jättänyt vanhat blogitekstit tänne näkyviin, koska olen sitä mieltä, että internet...5 kuukautta sitten
-
Elo ja anergia on irti - niikkärin joukukalenterin 6. luukusta ponnahti vapaalle jalalle Elo ja anergia -teoksen PDF. Ottakaahan talteen ja lukuun.6 kuukautta sitten
-
Vuosi 2024 - On kulunut aikaa siitä, kun tämä sivu on viimeksi päivittynyt. Syy on yksinkertaisesti se, että olen ollut varsin kiireinen. Olen kirjoittanut uutta kokoel...7 kuukautta sitten
-
Helsingin Kirjamessut 2024 - Idiootti on tänäkin vuonna mukana Helsingin Kirjamessuilla. Sijainti on tällä kertaa pienten kustantajien yhteisosasto 6h2, joka on melko lähellä Kallio-la...8 kuukautta sitten
-
The Ultimate College Packing List College Pack Tips Offtocollege - If you are searching about the ultimate college packing list college pack tips offtocollege you've visit to the right web. We have 35 images about The Ul...1 vuosi sitten
-
Lukupäiväkirja 2023: Alan Mooren & Jacen Burrowsin Providence - Nykysarjakuvan grand old man ja anarkistimaagi Alan Moore lienee parhaiten tunnettu Watchmenista, V for Vendettasta ja From Hellistä. Myöhäisemmän vaiheen ...1 vuosi sitten
-
Eletyt muutokset - On kaikki niin kuin ennenkin, eikä mikään ole ennallaan. Kummallinen olotila. Yllättäen kesäsuunnitelmat menivät uusiksi. En olekaan siellä minne ensiksi s...1 vuosi sitten
-
Tuuliajolla paranoian maisemissa - Olen runsaan viikon sulatellut Cormac McCarthyn uutta romaania The Passenger. Odotukset olivat… The post Tuuliajolla paranoian maisemissa appeared first ...2 vuotta sitten
-
Neljä ratsastajaa 5: Teppo joutuu lahtiin - *Neljä ratsastajaa* -romaanisarjani toiseksi viimeinen osa on ilmestynyt omakustanteena, sadan kappaleen erikoisliimanidoksena. *Teppo joutuu lahti...2 vuotta sitten
-
Lopulta rakkauden ja kuoleman on otettava mittaa toisistaan - Blogin päivitys on päässyt venähtämään monestakin syystä. Yksi niistä on syksyllä ilmestyvä romaanini Valovuosi. Nyt on viimeiset editoinnit menossa. Pilkk...3 vuotta sitten
-
Hylättyjä esineitä 61 | Kuva ja sana | Word as Image - *Kirjoittajan päiväkirja* jatkaa siitä, mihin blogi *Kuva ja sana* (2021–2007) päättyi. Uusi blogi: https://kirjoittajanpvk.blogspot.com/3 vuotta sitten
-
-
KIRJOITTAMISESTA | Erkka ja Lyyti, viimeinen osa - *Pielisjoki.**"sanoisin että koko patsas-instituutio on aika ongelmallinen. se että joitakin ihmisiä nostetaan muiden yläpuolelle luo ihmisten välisiä k...4 vuotta sitten
-
-
COV ui hittibiiseihin - Kirkan Niin paljon se sattuu on paljon ajankohtaisempi kappale, kun sen kuuntelee COVID-korvalla, Niin COVin se sattuu... Tai mitä sanotte Katri Helena...5 vuotta sitten
-
Gonzotiede: Horoskoopit, D-vitamiini ja ihmisen juoksuaika - Pahoittelut siitä, etten ole paljoakaan kirjoitellut tänne blogiin. Olen viimeiset neljä vuotta keskittynyt pääsääntöisesti (vihdoinkin!) romaanin kirjoitt...5 vuotta sitten
-
"Kannattaako tähän käyttää aikaa?" - Lähdetäänpä liikkeelle heti lukijakysymyksestä, joka ei ole kovinkaan harvinaislaatuinen ja pyörii varmasti monen niin aloittelijan kuin kokeneenkin kirjai...5 vuotta sitten
-
KAVALA MAAILMA (sarjasta: Untako? osa 1) - Näin unta, että makasin nurmikolla puistossa. Katselin pilviä. Miten keveiltä ne näyttivät sinisellä taivaalla. Aurinko lämmitti jalkoja. Oli rauha...5 vuotta sitten
-
Rympsylän raiskion elvytys - Ensin oli kuitenkin onnistuttava Rympsylän ukon vedätyksessä. Haaveeni oli RYMPSYLÄN metsäpalstan ostaminen pilkkahintaan, nöyryytyshintaan. Onhan se oike...5 vuotta sitten
-
Leo Tolstoin viimeinen haastattelu - Arkistojen aarteita 2 - Kuvassa Leo Tolstoi ja vunukka (=lapsenlapsi) Vera vuonna 1907 Sanomalehtimies A. Pashtor kertoo *Neues Wiener Journal'issa* siitä, miten hän 22 p:nä e...5 vuotta sitten
-
Suomi – äimistelijöiden maa - Hyvä lukijani, olet ehkä ihmetellyt miksi en ole pitkään aikaan kirjoittanut blogia. Eipä mitään, olen sitä ihmetellyt itsekin. Monta kertaa mieleni on te...5 vuotta sitten
-
”Kaikupohjapuun viljely” – Ensyklopedia varhaisromantiikan perillisenä - *”Ensyklopedia on Niitty, aina keskeltä kasvava, keskeltä laajeneva, rehottava, aukinainen, reunoilta varjoisa.”* (Janne Nummela) Erinomaisessa teoks...5 vuotta sitten
-
Mä, Jarkko Laine ja Eila Kivikk’aho - Helsingin Sanomissa (4.1.2020) oli hieno ja paneutunut arvostelu *Päässä nykii* -kirjastani. Samalla siinä huomioitiin koko uutukaistani edeltänyt Suomi-...5 vuotta sitten
-
RIP Johnny Clegg, nuoruuteni sankari - Tarina oman ”puutarhapoikansa” päihittämästä valkoisesta eteläafrikkalaisesta kitaristista voisi olla totta, mutta tässä tapauksessa todellisuutta on muo...5 vuotta sitten
-
-
Vuoden 2019 kohokohdat - Nyt kun kuluneesta vuodesta on enää tähteet jäljellä, listaan tavalliseen tapaani sen kulttuuriset kohokohdat. Lista on täysin subjektiivinen, eivätkä si...5 vuotta sitten
-
Hurjan vuoden loppupuolesta - 2019 on ollut yksi elämäni kummallisimmista vuosista, ja olen kokenut erikoisia aikoja ennenkin. Ei siitä isompia, julkisesti esillä olleet asiat tunnette...5 vuotta sitten
-
Frank McCourt, Seitsemännen portaan enkeli - *…” Vielä pahempaa kuin tavallinen kurja lapsuus on kurja irlantilainen lapsuus, ja vielä sitäkin pahempi on kurja irlantilainen katolinen lapsuus.”* Täs...5 vuotta sitten
-
[tuli-savu] Särinä#9 : goes runomusaraati - Hei Liitteessä tapahtuman tiedote. Kiitos! Terv. Mari5 vuotta sitten
-
Kirjailijakuvan rakennuksen erityispiirteitä - Taiteilijoille ja kirjailijoille on kautta aikojen sallittu tavallisista kansalaisista rajustikin poikkeavaa käytöstä. Usein heiltä on sellaista myös odo...5 vuotta sitten
-
Michael K ja kertomuksen vaarat - Yksi kesäkirjoistani on ollut vuoden 1983 Booker-voittaja Michael K:n elämä (suom. Seppo Lopponen), jonka löysin kesähuvilan kirjahyllystä, kuten edellisen...5 vuotta sitten
-
Vaihda uuteen osoitteeseen - Tämä "Varaiines" poistuu piakkoin. Jos haluat jatkossakin lukea juttujani, niin vaihda kirjanmerkiksi seuraava osoite: https://inez54321.blogspot.com/ Ent...6 vuotta sitten
-
-
Othello ja dukkha - Kun aloitin joskus hamalla liitukaudella tätä Shakespeare-projektia, sain WSOY:ltä kaikki näytelmät (kiitos!). Nyt en löytänyt enää Othelloa kirjahyllystä...6 vuotta sitten
-
Aiheuttiko taksimatka pettymyksen? Blogi neuvoo kuinka menetellä! - Taksiliikenne on vapautunut ja matkan hinta voi vaihdella rajusti ajan, paikan, taksiyhtiöiden ja kuljettajien välillä. Mikäli maksusta tulee kohteeseen sa...6 vuotta sitten
-
Julkaistua 859: Omimisen perusteet? - Tässäpä pisin tänä vuonna julkaisemani artikkeli* – *peräti 17 liuskaa. Se julkaistiin Suomen arvostelijain liiton ensimmäisessä vuosikirjassa *Kriittinen...7 vuotta sitten
-
Gestures - Astuessani galleria Anhavan ovesta sisään tuntuu kuin siirtyisin jonkinlaiseen haamujen valtakuntaan. Galleriassa on esillä norjalaisen taiteilijan Anne-Ka...7 vuotta sitten
-
Oftentimes these programs can target students which might be people of certain tribes, or which are pursuing specific professional levels. - Alternative of school 1925, when was actually an article entertaining although writing. Below are a few decent composition topics that children may come ac...7 vuotta sitten
-
Henkilöhahmonluomistarina - Hän hoippuu, tönäisee tuolia kymmenen senttiä, se liikahtaa, ei pidä uudesta asennosta, se on vähän kuin toisella kyljellä tuoliystävänsä vierellä, kääntän...7 vuotta sitten
-
Piikkejä koko ajan - Päivän *Helsingin Sanomissa* on laaja henkilöhaastattelu, jossa Satu Pihlaja puhuu tavoitteista ja aikaansaamisesta. 40-vuotias Pihlaja tekee väitöskirjaa...7 vuotta sitten
-
146. Vaihtoehtoinen kirjallisuushistoria - Luentoni WSOY:n kirjallisuussäätiön 75.juhlavuoden Klassikot ja vaihtoehtoinen kirjallisuushistoria -sarjassa on nyt luettavissa ja ladattavissa säätiön s...7 vuotta sitten
-
Resepti Helsingin poliisin sekoittamiseksi seuraavana itsenäisyyspäivänä - Natsit, vastamielenosoittajat, alpakat, lapset, puput, 612. Pelaajien moninaisuudesta huolimatta itsenäisyyspäivän katushakin voitti poliisi. Aseiden kan...7 vuotta sitten
-
Poetry jam: Back to Mascot - Poster: Kiira Keski-Hakuni Kulttirunoklubi Poetry Jam palaa yli puolen vuoden jälkeen uudestisyntyneeseen Mascotiin! Täältä Jamien tarina kahdeksan vu...7 vuotta sitten
-
-
Vartijaleijonista valvontakameroihin - Vartijaleijonia tapaa kaikkialla, vanhojen palatsien, talojen, hotellien ja ravintoloiden edessä. Nuo kiinalaiset vartijaleijonat tai keisarilliset var...7 vuotta sitten
-
Olavi Paavolaisen ristiretki fasismia ja kansallissosialismia vastaan - Olavi Paavolainen (1903–1964) oli aikansa Louis Theroux, Morgan Spurlock tai Michael Moore, kulttuuri-ilmiöiden kuvaaja. Tosin dokumentaristina Paavolainen...7 vuotta sitten
-
Kazuo Ishiguro, kirjallisuuden Nobel-palkinto 2017 - *Kazuo Ishiguro. Tästä ei varmaan yhtä monella ole niin paljon huomautettavaa kuin Le Clezion, Modianon tai Dylanin Nobel-palkinnoista? Lainaan itseäni v...7 vuotta sitten
-
Syyskuu - Lastenkirjahyllyssä on arvio Opossumi repussa -kirjasta. Kirja on otettu kivasti vastaan. Lasten palaute kouluvierailuilla saa työn tuntumaan mielekkäält...7 vuotta sitten
-
ja hämärästä kaikki alkoi - kerran sattui eräs assosiatiivinen vahinko: yksinäisyys avaa paidannappeja, otollisen valaistuksen heijastuksia sateinen taksi, hetkellinen irtautuminen kaik...8 vuotta sitten
-
Trilogian taakka ja väsynyt kirjailija - Hyvät lukijat! Kirjoitan pitkästä aikaa tähän blogiin, koska minulla on kova tarve kertoilla kuulumisiani. Asiaan siis: Noin kuukausi sitten ilmestyi romaa...8 vuotta sitten
-
Kuka tarvitsee kirjoittajakoulutusta? - Nuori Voima -lehden neljännessä podcastissa käsitellään mm. kirjoittajakoulutusta. Erkka Mykkänen on ollut vuoden Viita-akatemiassa ja vuoden Kriittisess...8 vuotta sitten
-
Epälineaarinen narratiivi - To all in the village I seemed, no doubt, To go this way and that way, aimlessly. But here by the river you can see at twilight The soft-winged bats fly zi...8 vuotta sitten
-
-
Sakeaa on uutispuuro - Keskustalaisten pahvinaamojen kasvu papukaijamaisesti latteuksia toistelevista taulapäistä bysanttilaisen juonittelun mestareiksi on ollut viime vuosien pa...8 vuotta sitten
-
Vastaanottoa - Esikoisteokseni "Villieläimiä" on Helsingin Sanomien kirjallisuuspalkintoehdokkaana. Tunnustuksen otan nöyränä vastaan. Olen saanut muutaman puntaroidun ja...8 vuotta sitten
-
Blogi siirtyy - Tämä blogi siirtyy uuteen osoitteeseen liukkonen.fi. Tapaamisiin siellä.Kategoria(t): Uncategorized8 vuotta sitten
-
-
Osoitteenmuutos / A change of address - Olen siirtänyt blogin sisällön kotisivuilleni ja jatkan sen satunnaista päivittämistä siellä. I...9 vuotta sitten
-
Journalismin vierailijaprofessori. - Tehtävään valittiin toimittaja Hanna Nikkanen. Hän on LongPlayn perustaja. Long Playssa ei julkaista lehtikuvia. Vierailijaprofessoriksi ei ole koskaan va...9 vuotta sitten
-
colere cultura - Kuluvana talvena on tullut mieleen etten ottaisi tänä vuonna palstaa lainkaan vaan pitäisin välivuoden. Eräs ystäväni ihmetteli myös, että miksen ota moniv...9 vuotta sitten
-
Elämä: Musikaali - Olen tullut kuunnelleeksi paljon musiikkia samalla, kun teen päivälenkkiä koiran kanssa. Tiedostamattani olen kerännyt puhelimeeni kappaleita, jotka tavall...9 vuotta sitten
-
Löytöretkue-chapbook - Löytöretkue-chapbook on ilmestynyt Poesian uudessa poesiavihkot-sarjassa, ja sitä voi ostaa Poesian holvikaupasta. Poesian kirjoihin voi tutustua osoitte...9 vuotta sitten
-
Surulliset liput, pommit ja poliisit - Tein identiteettipolitiikkaa, sellainen näköjään kiinnostaa laajasti. Poistin Ranskan lipun FB-profiilikuvani päältä. En kehota ketään tekemään samoin, tai...9 vuotta sitten
-
Rohkeus-blogi luettavissa säätiön verkkosivuilla - Rohkeus-blogiamme voit lukea nykyään osoitteessa http://www.koneensaatio.fi/rohkeat-avaukset/rohkeus-blogi/ You can read the boldness blog at http://www.k...9 vuotta sitten
-
Trollien yö - On demokratian kannalta surullista, että kansalaiset eivät pysty arvioimaan Suomen hallituksen toimintaa Euroopan kohtalonkysymyksessä – viime viikonlopun ...9 vuotta sitten
-
Time to go - The party's over: Books from Finland's last post The post Time to go first appeared on Books from Finland.10 vuotta sitten
-
While We ´re Young -Tuttua ja tyypillistä New Yorkista * * - Noah Baumbach (s. 1969) on minulle täysin tuntematon amerikkalaisohjaaja. Se johtuu siitä, että missasin Baumbachin kolme vuotta sitten julkaistun naiskuva...10 vuotta sitten
-
Olé-lehden artikkeli - -- (Artikkeli *Olé*-lehden numerosta 5/2015. Aiheena kirjani *Valkoinen baletti: kirjoituksia Real Madridista*. Lehden voi tilata täältä, kirjan täältä....10 vuotta sitten
-
Johonkin pitää lopettaa - Tarinoiden lopettaminen on oma taitolajinsa. Loppuja on erilaisia, sekä rakenteeltaan että muulta tyypiltään – avoin loppu, kaiken yhteen sitova loppu, alk...10 vuotta sitten
-
HUUTAJAT - KAPITAALIN KAPITALISMI SANOI KAPTEENI JA JATKOI VAIN HUUTAMISTAAN KARJUI JA ULVOI JA MELKEIN KULTTUURIVÄKI IHASTUI10 vuotta sitten
-
Pelastautumissuunnitelma – Otavan nuortenromaanikilpailun jälkikirjoitus - Otavan nuortenromaanikilpailun voitti espoolainen toimintaterapeutti Nadja Sumanen valloittavalla ja ihanan elämänmyönteisellä käsikirjoituksellaan Rambo...10 vuotta sitten
-
Olemisen löytöretkeilijä - On eri asia lukea tuttua kirjailijaa kuin täysin tuntematonta. Jos tuntemattoman kirjailijan romaanissa tulee ensimmäisellä sivulla vastaan mies, joka as...10 vuotta sitten
-
Talven luut ja haamut, Eteläranta 4.3.2015 - En oikeastaan koskaan ole osannut valokuvata. En myöskään olla kuvissa. Lukiossa yritin innokkaasti opetella vanhalla Cosinalla, mutta piirtäminen ja ma...10 vuotta sitten
-
Toinen jalka maassa – ja kuinkas sitten kävikään! - Muutama päivä ennen kaatumistani luin Markku Envallin esseen Toinen jalka maassa (2012, WSOY). Se on julkaistu samannimisessä kokoelmassa. Nyt tartuin kirj...10 vuotta sitten
-
Kirjan esipuhe - *Kirjamme * Verkko suljettu: internet ja avoimuuden rajat* on jo ehtinyt kauppojen hyllyille ja jokunen arviokin näyttäisi löytyvän, joten lienee aika pa...10 vuotta sitten
-
-
Lauantaiesseiden esipuhe - Kun Juha Koirasen elokuva Partanen tuli televisiosta kymmenisen vuotta sitten, nauroin hämmentyneenä läpi tarinan tietämättä oikein itsekään, mille. Zaida ...10 vuotta sitten
-
Sivut muuttaneet - Muotokuvatiskin uudet nettisivut löytyvät osoitteesta www.muotokuvatiski.net!11 vuotta sitten
-
Loppu/muutto - Runsaan seitsemän ja puolen vuoden bloggaamisen jälkeen olen päättänyt arkistoida Koiranmutkia-blogin. Tämä jää tähän. Alusta on palvellut hyvin, Nemo on v...11 vuotta sitten
-
Archives Of Pain - *Manic Street Preachers* julkaisi albumin *The Holy Bible* lähes kaksikymmentä vuotta sitten. Olin silloin brittiläistä ”indiepoppia” ja kaikkea siih...11 vuotta sitten
-
Se on sitten kevät - Aika vierähti viime merkinnästä. Viimeksi olin flunssassa ja kesä oli alussa, nyt se on vielä jonkun matkan päässä. Opetuksen lomasta on selvästikin vaikea...11 vuotta sitten
-
Holmes ja Poirot - Klassisen englantilaisen salapoliisiromaanin suuret sankarit Sherlock Holmes ja Hercule Poirot ovat poikkeuksellisen hyvin hengissä, vaikka Holmesin ensies...11 vuotta sitten
-
Anonymous Artwork - Galleria Huuto Jätkäsaari 1:ssä, 2.-13.10.2013 *Kalle Turakka PurhonenIlona Valkonen,Maiju Salmenkivi,Aleksi Tolonen,Marja Viitahuhta,Anja Helminen,Miia R...11 vuotta sitten
-
Plan B? - Ja kätilönä Mombasassa paikan heti sain. Heräsin eilen tuo lause päässäni. Olin tehnyt unessa runoa, jossa haettiin töitä. (Edellinen säe päättyi tietenkin...11 vuotta sitten
-
Blogi on muuttanut - Särötiedote: Särö on yhdistänyt kotisivunsa ja blogin. Löydät meidät nyt osoitteesta http://www.sarolehti.net . Tämä vanha blogi on edelleen luettavissa, m...11 vuotta sitten
-
-
& - Ja jonakin päivänä pyöreässä suvannossa jonka ylle kumartuvat vanhat hassahtaneet puut.12 vuotta sitten
-
onko kafka minun, sinun, hänen, meidän, teidän vai heidän? - En ole ollut tietoinen, että Kafkan (vielä jäljellä olevasta) jäämistöstä, jota Max Brod ei tämän toiveesta huolimatta polttanut, on käyty kafkamaista oike...12 vuotta sitten
-
En halunnut kuolla viime yönä. - Siltä se tuntuu, tukehtumisesta johtuva paniikki, että nyt tässä on loppu. Että tässä yksin kaon, ryin, haparoin ilmaa, pinkaisen sängystä, pompin kuraa ku...14 vuotta sitten
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
Tilaa:
Lähetä kommentteja (Atom)
Se kuinka teksti on sarjakuvaani sijoitettu (kertomukselliseksi) kertonee enemmän minun tavastani lukea kuin mistään muusta.
VastaaPoistaEn tiedä ehditkö kuulla sitä, mutta Ruumiinkuvien kuvituksesta suurin osa oli tehty de Saden Justinen innoittamana, niillä ei siis ole suoranaista yhteyttä Ruumiita kirjaan.
BTW, omat aseemiset tekstini ovat paljon velkaa erilaisille animessa/mangassa/manhwassa taustalla näkyville kuvitteellisten yritysten logoille. Visuaalisella puolella Sadun jälkeen suurimmat vaikutteeni saankin Japanilaisesta ja Korealaisesta popkulttuurista.
Viimeaikoina olen tosin enemmän keskittynyt leikkimään (Joku viisaampi ja taiteellisempi puhuisi kirjainten välien tutkimisesta, mutta minä olen lapsi ja minä "vain" leikin) kirjainten välien kanssa.
En ole ihan varma, kertooko se vain tavastasi lukea Ruumiita-kokoelmaa. Tietysti on selvää että tekemäsi komposition vaikutus on ilmeinen, mutta alkuperäinen teksti oli mulle tuttu jo ennen kuin törmäsin runosarjakuvaasi, mistä johtuen ne rinnastuivat omassa lukukokemuksessani. Korostamasi piirteet tietysti pulpahtavat esille, mutta vaikutusta on mielestäni myös valitulla välineellä, tässä tapauksessa sarjakuvalla.
VastaaPoistaJaa, saatat olla oikeassa, minun näkemykseni kirjasta on hivenen toisenlainen kuin muilla.
VastaaPoistaNäin yön yli nukuttuani tajusin etten osaa lukea Villen mainiota kirjaa ilman että mietin siihen kuvitusta.
Ja koska jo kirjaa ensimmäistä kertaa lukiessani huomasin nopeasti tekstin sopivan tekemiini kuviin en oikeastaan ole koskaan voinut lukea sitä sen omilla ehdoilla. Mikä on sääli, sillä pidän kirjasta ja minusta tuntuu että menetän jotain.
Tuo on aina vaarana kun ottaa jotain jo valmista ja yhdistää sitä omiin projekteihinsa.
Vispon ja grafiikan erosta:
VastaaPoistagrafiikka on ainakin minulle pelkkä kuva, jolla ei ole tekstuaalista merkitystä, vispo liittyy runouteen ja sitä kautta tekstiin vaikka teksti siinä olisikin purettu osiin, jotka tuskin edes enää ovat näkyvissä.
Itselleni töiden lähtökohtana - myös aseemisessa kirjoituksessa - ovat nimenomaan merkitykset: ei se, miltä työ graafisesti näyttää vaan onko se kaunis ja siinä mielessä visuaalinen vaan, mitä se mahdollisesti pitää sisällään, mitä merkityksiä työhön on latautunut. Tokihan voi olla ettei katsoja, lukija, kokija koskaan löydä työstä samoja merkityksiä, mitä itse olen siihen ladannut, mutta mielestäni juuri se onkin kaiken a ja i: miten merkitykset muuttuvat riippuen henkilöstä, joka on kokijana. Omasta mielestäni työni on epäonnistunut, jos siitä herää vain yksi ajatus, joka on vielä sama kuin itselläni. (Yleensä en tahdo selitellä töitäni vaan mielenkiintoisinta on nähdä, miten muut sen kokevat, mitä ajatuksia se herättää...)
Itse en innostu töiden kauneudesta, koska se johtaa mielestäni ajatuksen pois runous perspektiivistä. "Runous voi olla myös rumaa."
Kannattaa lukea Tuli&Savusta 1/2010 Geog Huthin kirjoitus visuaalisesta runoudesta.
Minulle visuaalinen runo näyttäytyy nimenomaan mietiskelyn objektina, johon on latautunut merkityksiä.
Vaikka suurin osa töistäni onkin digitaalisia, olen tehnyt myös melkoisen paljon myös ihan konkreettista visuaalista runoutta vaikkapa laatikoihin ja pulloihin / käsin paperille - usein jatkotyöstän teoksiani myös digitaaliseen muotoon, koska silloin töihin saa toisenlaisen ulottuvuuden ja kuva on helpompi lähettää särkymättä näyttelyyn. Buryyn olen työstämässä ihan konkreettisiakin teoksia, jotka toivon mukaan kestävät kuljetuksen.
Kaiken kaikkiaan Jyväskylän tapahtuma oli antoisa ja sen seurauksena syntyivät elämäni ensimmäiset äänirunot, joita voi kuunnella vaikkapa täältä:
http://unsaleablereturns2.blogspot.com/2010/10/sound-poem-from-visual-poem-kesytetty.html
tai kotisivuilta.
Vaan sana tuli näköjään väärään paikkaan, pitäisi olla siis:
VastaaPoista"Itselleni töiden lähtökohtana - myös aseemisessa kirjoituksessa - ovat nimenomaan merkitykset: ei se, miltä työ graafisesti näyttää , onko se kaunis ja siinä mielessä visuaalinen vaan, mitä se mahdollisesti pitää sisällään, mitä merkityksiä työhön on latautunut. "
Kiitos selvennyksestä! Grafiikan keinot kiinnostavat minua monelta kantilta ja siksi tein rinnastavan kysymyksen. Moni grafiikaksi määrittyvä työ hengittaa vispon maailmaa ja eri taiteiden erot ovat juuri tässä esimerkissä toisinaan hyvin pieniä, lähinnä lähestymiskysymyksiä.
VastaaPoistaVispon suhteen kiinnostava hahmo kuvataiteen ja performanssin maailmasta on esimerkiksi John Court, lukihäiriöinen brittitaiteilija, jonka lähes koko tuotanto on aseemista kirjoitusta, hän tekee näkyväksi kirjoituksen aktin ja tekstuurin, merkityksiä jotka lähestyvät vispoa kiinnostavasti. Olennaiseksi ulottuvuudeksi hänen töissään tosin nousee visuaalisuuden lisäksi aika.
http://www.jyvaskyla.fi/taidemuseo/nayttelyt/2008/ag0408