"Kuolleista pelkkää hyvää", kuuluu sanonta. Tommy Tabermannin kuolema kirvoittikin liikuttavan kiittäviä lausuntoja hänestä ihmisenä ja runoilijana. Symppis tyyppihän Tabermann oli. Näin hänet toisinaan Lauttasaaren Kauniissa kampelassa, joka toimi meidän kummankin kantiksena joku vuosi sitten.
Siitä ei taideta kuitenkaan päästä mihinkään, että Tabermann oli keskinkertainen runoilija ja heikohko poliitikko, jonka rooli rakkauden poeettisena apostolina oli läskisti falski viimeistään hänen kolmannesta kokoelmastaan eteenpäin. Tabermann pahensi asiaa myymällä runojaan sisustuselementeiksi huonekaluliikkeiden printteihin ja sloganeiksi kitschiä huokuviin lahjaesineisiin. Hän teki itsestään runouden Esa Saarisen ja voivotteli sitten kovaan ääneen siitä kummunnutta enimmäkseen aiheellista vittuilua.
Hesarin Kuukausiliitteen Jouni Tikkanen päätti ottaa selvää Tabermannin tuotannosta kirjoittaakseen siitä totuuden, kuten lahjomaton journalisti konsanaan. "Tommy Tabermannia pidettiin imelänä runoilijana, jonka kirjoja sai pilkata lukemattakin. Nyt hän saa uuden mahdollisuuden" kuuluu juhlallinen ingressi, joka antaa ymmärtää että runoilijan tuotannosta olisi jotakin tähdellistä sanottavaa. Harmi vaan, että Tikkasen paukut eivät riittäneet tämän pidemmälle.
Juttu koostuu runoista poimituista kömpelösti taustoitetuista sitaateista, joista Tikkanen on kyhännyt runoilijan elämäntuotannon synopsiksen sekä samaan syssyyn tulkinnut sen kaikille ymmärrettävään muotoon. Juttua lukemalla käy selväksi, että Tikkanen on itse asiassa lukenut vain Tabermannin kootut (Runot 1970–2010) koko tuotannon sijaan ja rakentanut juttunsa mm. teoksen toimittaneen Kaija Valkosen haastattelun ympärille.
Juttunsa lopussa hän pohtii Tabermannin tuotantoa tietoisina valintoina, ikään kuin tuolla runoilijalla olisi ollut jokin strategia (jonka puute on hänen koko onnettomuutensa!): "Olikohan liian kunnianhimoinen tavoite yrittää elää runojensa myynnillä Suomen kokoisessa maassa? Se vaatii kovaa julkaisutahtia ja viihteellistä otetta." Tikkanen kirjoittaa todistaen ontuvalla spekulaatiollaan sielunsa koko yksinkertaisuuden ja summaten lehtiartikkelityyliin ylpeytensä siitä ettei ole perehtynyt aiheeseensa tai käsittänyt siitä mitään.
Jutun tahaton loukkaavuus on tasolla, joka ylittää hyvän maun rajat. On itsestään selvää, että mikäli aikoo piirtää postuumin kaaren taiteilijan tuotannosta, tulisi joko olla vankka käsitys siitä kokonaisuutena tai henkilökohtainen suhde edes johonkin hänen teokseensa. Tällainen Tikkasen pierun tasoinen juttu Suomen laajalevikkisimmässä aikakauslehdessä on ymmärrettävissä ainoastaan ylimielisyyden ja omahyväisyyden tukevan kännin aikaansaannoksena. En minäkään Tabermannia arvosta runoilijana, mutta niin itserakas en ole, että rohkenisin koottujen runojen selaamisella ja runoutta muuten ymmärtämättömänä summata hänen tuotantonsa muutamaan sattumasitaattiin. Kusisin mieluummin vaikka haudalle.
Tabermann edusti runoilijana suuria ikäluokkia ja osallistui nuoruutensa aikana runouden (ja muunkin taiteen) murtumiseen kypsään modernismiin. Hänen kumouksellisuutensa ja avoin eroottisuutensa eli kolmen sukupolven aikana pitkän matkan tuoreudesta eltaantuneisuuteen. Muistan elävästi, miten hänen fyysiset kielikuvansa jäivät 16-vuotiaana aivoihini. Pelkkää fyysistä himoa elänyt neitseellinen ruumiini otti Tabermannin jokaisen sanan todesta. Hän oli ensimmäinen runoilija, joka ei mussuttanut mitään kryptistä potaskaa, säe "kaiken mihin kusemalla yltää" oli kolme vuotta mottonani. Sitten aloin lukea intohimoisemmin ja saada käsitystä kielellisestä ilmaisusta laajemmin, ja Tabermannille kävi vähän kuin Haddawaylle, se vanheni rujosti ja aikaisempien hittienkin tarttuvuus alkoi nuhjaantua.
Yhtä kaikki Tabermannin runoilijan kaari on kiehtova. Hän kirjoitti eroottiset kielikuvat latteuksiksi ja estetisoi groteskin himon turvallisen arkiseksi - ja sitten ulosmittasi statuksensa franchising-tuotteisiin ja eduskuntaan. Se on saavutus, jonka kosketuskohdat profaanin kulttuurin ja suurten ikäluokkien valta-asemien kasvamiseen on kiistaton. Hän on ulkokultaisimpia 60-lukulaisuuden kuvia, disneyhahmoksi muuttunut radikaali - jotain sellaista, josta näen hänen sukupolvensa ja pohjan Suomen poliittisen ilmapiirin muutokselle vasemmistolaisesta oikeistolaiseksi.
Muutos, jonka Tabermann eli ja läpikirjoitti, tapahtui estetiikassa ja koko kulttuurissa ja sitä myöten ihmiskuvassa. Sen palauttaminen koottujen teosten sattumasitaatteihin vie Jouni Tikkasen kynällä koko Kuukausiliitteen uskottavuuden.
Blogroll
-
-
Kaksi lehteä joessa - Kaksi lehteä kellumassa etelään - ei liene kiire Laitoin kameraan muistikortin ja menin taas rannalle!15 tuntia sitten
-
Koskaan ei ole liian vanha vähän sekoilemaan - Henna Mäkelin: RasituskoeaikaRomaani, 365Bazar, 2025 Syntyvyys on jo useita vuosia ollut laskussa Suomessa ja ollut yksi yhteiskuntamme polttavista puheena...1 päivä sitten
-
Jouduttiko poliisin onnistunut operaatio amfetamiinia vastaan peukun leviämistä? - Olin joskus noin 25 vuotta sitten EU:n terveysministerien kokouksessa, jossa olivat mukana myös hakijamaiden terveysministerit. EU oli tuolloin laajentumas...1 päivä sitten
-
Säännötön - Pöysti erosi siirtyäkseen digitaalisten ongelmien ja eurooppaoikeuden selvittelyyn asianajajana. Tämä on nyt Sanna Marinin jälkeen toinen tapaus, jot...1 päivä sitten
-
Journalismin totuus jää yksilön vastuulle - JOURNALISTINEN TIETO TODELLISUUDEN tapahtumista ja ilmiöistä hukkuu aiempaa helpommin muuhun informaatioon. Alati muuttuvalta ja laajentuvalta mediakentä...1 päivä sitten
-
Tennistä joka säässä - Kauan sitten kirjoitin ja julkaisin runokokoelman ”Syksy tuli kutsumatta”; se ilmestyi vuonna 1974. Pidän nimestä yhä, muusta en tiedä. Joskus nimikin voi ...2 päivää sitten
-
LUKEMISTA - *LUKEMISTA* Postisetä toi tuoreen kirjan. Luen sen tulevan viikon aikana ja kirjoitankin siitä. Omana opiskeluaikanani sain kuula aivan kummallisen vähä...2 päivää sitten
-
Kumpi meistä on oikeassa - *[minä vai Quentin Tarantino?]* *Silloinkin kun amerikkalaiset kirjailijat välittävät työläisistä, he ovat taipuvaisia joko märehtimään menneisyyttä...5 päivää sitten
-
Kotoutumisesta ei kannata leikata OAJ:n alajärjestön Aikuisopettajien liiton AKOLin sivuilla - Uusin artikkelini on julkaistu OAJ:n alajärjestön AKOL ry:n eli Aikuisopettajien liiton sivuilla. Evästyksenä pääministeri Orpon ensiviikkoiseen budjet...5 päivää sitten
-
Poesiavihko #50: Henriikka Himman Sakraaliesseet - Dramaturgi ja esityksentekijä Henriikka Himman Sakraaliesseet on ilmestynyt. Järjestyksessä 50. Poesiavihko kulkee kirkkoarkkitehtuurin paineessa lapsen ko...1 viikko sitten
-
Kahdeksan runoilijan SM-finaali 14.11.2025 - Lavarunouden SM-kisan loppukilpailu järjestetään savolaisessa kirjallisuustapahtumassa Kirjakantissa perjantaina 14. marraskuuta 2025. Finaali runoillaan...1 viikko sitten
-
No onkos tullut joulu - Sanni Kriikku, Samuli Emery. Kuva: Sinem KayacanTuttu tuoksu houkuttelee kesäpäivänä sisätiloihin, ja lämpiössä on – toden totta – tarjolla joulutorttuja....1 viikko sitten
-
-
Quo Vadis, Israel? - Olen jo aiemmin tässä blogissa viitannut lukuisiin Israelin ja Palestiinan konfliktia tutkineisiin tahoihin, jotka ovat todenneet Israelin toimien ...1 viikko sitten
-
Nykytaidetta näyttämöllä – kolme poimintaa Kiasma-teatterin syysohjelmistosta - Kiasma-teatterin syksyssä muistetaan elämän ihmeellisyyttä ja kysytään vakava kysymys. The post Nykytaidetta näyttämöllä – kolme poimintaa Kiasma-teatter...3 viikkoa sitten
-
Vaikea/helppo laji: esitelmäni Joktoconissa elokuussa 2025 - *Kävin puhumassa työstäni ja urastani Suomen tieteiskirjoittajat ry:n tapahtumassa Joktoconissa lauantaina 9.8. Puhuin otsikolla "Vaikea laji" (mikä vii...3 viikkoa sitten
-
Syntaktisista tuntemuksista ja siitä, kuinka… - … Runouden syntaksi ja elliptiset ilmaukset herättävät affektiivisia tuntemuksia, ja usein poikkeava ratkaisu kääntää huomion itseensä. Syntaktinen muoto v...3 viikkoa sitten
-
ALASTON MAALAUS – MAALAUS SELLAISENAAN - *Morning Mist, 2020 / Oblivion I, II, III, 2019. * * ”Vaellus Pahajoen laaksossa”, * *Taidekeskus Harri, Alavus 2.–24.8.2025.* *Siis voiko taideteo...5 viikkoa sitten
-
Hyvistä ja pätevistä miehistä on pula - * Kolumni julkaistu Laitilan Sanomissa 22.7.2025* Kuvitellaan, että Suomessa on tapahtunut seuraavanlainen muutos. Vanhemmat, varhaiskasvatus, opettajat ...5 viikkoa sitten
-
Tuuliajolla – erään kirjan synty - Oli vuosi 2019. Graafikko-kuvittaja Elina Warsta julkaisi Solmu Designin Instagram-tilillä kaksi kuvaa: Jätti-Putin ja Laule-Liin potretit. Ne olivat muist...1 kuukausi sitten
-
-
Brasilian tyttö - Perussuomalaisten puoluekokouksessa, kaikesta spekuloinnista huolimatta, valittaneen Riikka Purra puheenjohtajaksi myös seuraavalle kaudelle. Purralla ja...3 kuukautta sitten
-
Viikko välissä - Jätäpä reilu viikko kirjaamatta, niin johan on taas tapahtumia maailma täysi - muu ja oma. Paavi siunattu haudan lepoon - ja siinä samalla *Stubb* päässyt...4 kuukautta sitten
-
Lassi Kämäri -palkinto 2025 - Lumen alta ilmestyvät kevään ensimmäiset kukat. Varovasti ja ympärilleen pälyillen. Ne tuovat iloa, toivoa ja tietoa jostakin tulevasta. Samanlaisia tunte...4 kuukautta sitten
-
-
Välineet työläisen omistuksessa - Pari vuotta sitten minulle tuli tarve hankkia uusi tietokone. Vanha vuoden 2009 Macbook Pro:ni alkoi vedellä aivan viimeisiään ja olin vuosia tullut toim...6 kuukautta sitten
-
-
PROFESSORIPOOLI: Dostojevskin Köyhää väkeä. Naurettava ja traaginen ”pieni” ihminen - *F. M. Dostojevski. Köyhää väkeä. suomentanut Ida Pekari. Helsinki: Otava 1981* *Liisa Steinby kirjoittaa:* Olemme tottuneet ajattelemaan, että reali...7 kuukautta sitten
-
Tämä ei ole aktiivinen blogi! Mutta saat täältä kyllä tietoa koulutuksistani ja muista töistäni - Tämä sivusto ei ole enää aikoihin ollut aktiivinen blogi. Olen kuitenkin jättänyt vanhat blogitekstit tänne näkyviin, koska olen sitä mieltä, että internet...7 kuukautta sitten
-
Elo ja anergia on irti - niikkärin joukukalenterin 6. luukusta ponnahti vapaalle jalalle Elo ja anergia -teoksen PDF. Ottakaahan talteen ja lukuun.8 kuukautta sitten
-
Vuosi 2024 - On kulunut aikaa siitä, kun tämä sivu on viimeksi päivittynyt. Syy on yksinkertaisesti se, että olen ollut varsin kiireinen. Olen kirjoittanut uutta kokoel...9 kuukautta sitten
-
Helsingin Kirjamessut 2024 - Idiootti on tänäkin vuonna mukana Helsingin Kirjamessuilla. Sijainti on tällä kertaa pienten kustantajien yhteisosasto 6h2, joka on melko lähellä Kallio-la...10 kuukautta sitten
-
The Ultimate College Packing List College Pack Tips Offtocollege - If you are searching about the ultimate college packing list college pack tips offtocollege you've visit to the right web. We have 35 images about The Ul...1 vuosi sitten
-
Lukupäiväkirja 2023: Alan Mooren & Jacen Burrowsin Providence - Nykysarjakuvan grand old man ja anarkistimaagi Alan Moore lienee parhaiten tunnettu Watchmenista, V for Vendettasta ja From Hellistä. Myöhäisemmän vaiheen ...1 vuosi sitten
-
Eletyt muutokset - On kaikki niin kuin ennenkin, eikä mikään ole ennallaan. Kummallinen olotila. Yllättäen kesäsuunnitelmat menivät uusiksi. En olekaan siellä minne ensiksi s...2 vuotta sitten
-
Tuuliajolla paranoian maisemissa - Olen runsaan viikon sulatellut Cormac McCarthyn uutta romaania The Passenger. Odotukset olivat… The post Tuuliajolla paranoian maisemissa appeared first ...2 vuotta sitten
-
Neljä ratsastajaa 5: Teppo joutuu lahtiin - *Neljä ratsastajaa* -romaanisarjani toiseksi viimeinen osa on ilmestynyt omakustanteena, sadan kappaleen erikoisliimanidoksena. *Teppo joutuu lahti...3 vuotta sitten
-
Lopulta rakkauden ja kuoleman on otettava mittaa toisistaan - Blogin päivitys on päässyt venähtämään monestakin syystä. Yksi niistä on syksyllä ilmestyvä romaanini Valovuosi. Nyt on viimeiset editoinnit menossa. Pilkk...3 vuotta sitten
-
Hylättyjä esineitä 61 | Kuva ja sana | Word as Image - *Kirjoittajan päiväkirja* jatkaa siitä, mihin blogi *Kuva ja sana* (2021–2007) päättyi. Uusi blogi: https://kirjoittajanpvk.blogspot.com/3 vuotta sitten
-
-
KIRJOITTAMISESTA | Erkka ja Lyyti, viimeinen osa - *Pielisjoki.**"sanoisin että koko patsas-instituutio on aika ongelmallinen. se että joitakin ihmisiä nostetaan muiden yläpuolelle luo ihmisten välisiä k...4 vuotta sitten
-
-
COV ui hittibiiseihin - Kirkan Niin paljon se sattuu on paljon ajankohtaisempi kappale, kun sen kuuntelee COVID-korvalla, Niin COVin se sattuu... Tai mitä sanotte Katri Helena...5 vuotta sitten
-
Gonzotiede: Horoskoopit, D-vitamiini ja ihmisen juoksuaika - Pahoittelut siitä, etten ole paljoakaan kirjoitellut tänne blogiin. Olen viimeiset neljä vuotta keskittynyt pääsääntöisesti (vihdoinkin!) romaanin kirjoitt...5 vuotta sitten
-
"Kannattaako tähän käyttää aikaa?" - Lähdetäänpä liikkeelle heti lukijakysymyksestä, joka ei ole kovinkaan harvinaislaatuinen ja pyörii varmasti monen niin aloittelijan kuin kokeneenkin kirjai...5 vuotta sitten
-
KAVALA MAAILMA (sarjasta: Untako? osa 1) - Näin unta, että makasin nurmikolla puistossa. Katselin pilviä. Miten keveiltä ne näyttivät sinisellä taivaalla. Aurinko lämmitti jalkoja. Oli rauha...5 vuotta sitten
-
Rympsylän raiskion elvytys - Ensin oli kuitenkin onnistuttava Rympsylän ukon vedätyksessä. Haaveeni oli RYMPSYLÄN metsäpalstan ostaminen pilkkahintaan, nöyryytyshintaan. Onhan se oike...5 vuotta sitten
-
Leo Tolstoin viimeinen haastattelu - Arkistojen aarteita 2 - Kuvassa Leo Tolstoi ja vunukka (=lapsenlapsi) Vera vuonna 1907 Sanomalehtimies A. Pashtor kertoo *Neues Wiener Journal'issa* siitä, miten hän 22 p:nä e...5 vuotta sitten
-
Suomi – äimistelijöiden maa - Hyvä lukijani, olet ehkä ihmetellyt miksi en ole pitkään aikaan kirjoittanut blogia. Eipä mitään, olen sitä ihmetellyt itsekin. Monta kertaa mieleni on te...5 vuotta sitten
-
”Kaikupohjapuun viljely” – Ensyklopedia varhaisromantiikan perillisenä - *”Ensyklopedia on Niitty, aina keskeltä kasvava, keskeltä laajeneva, rehottava, aukinainen, reunoilta varjoisa.”* (Janne Nummela) Erinomaisessa teoks...5 vuotta sitten
-
Mä, Jarkko Laine ja Eila Kivikk’aho - Helsingin Sanomissa (4.1.2020) oli hieno ja paneutunut arvostelu *Päässä nykii* -kirjastani. Samalla siinä huomioitiin koko uutukaistani edeltänyt Suomi-...5 vuotta sitten
-
RIP Johnny Clegg, nuoruuteni sankari - Tarina oman ”puutarhapoikansa” päihittämästä valkoisesta eteläafrikkalaisesta kitaristista voisi olla totta, mutta tässä tapauksessa todellisuutta on muo...5 vuotta sitten
-
-
Vuoden 2019 kohokohdat - Nyt kun kuluneesta vuodesta on enää tähteet jäljellä, listaan tavalliseen tapaani sen kulttuuriset kohokohdat. Lista on täysin subjektiivinen, eivätkä si...5 vuotta sitten
-
Hurjan vuoden loppupuolesta - 2019 on ollut yksi elämäni kummallisimmista vuosista, ja olen kokenut erikoisia aikoja ennenkin. Ei siitä isompia, julkisesti esillä olleet asiat tunnette...5 vuotta sitten
-
Frank McCourt, Seitsemännen portaan enkeli - *…” Vielä pahempaa kuin tavallinen kurja lapsuus on kurja irlantilainen lapsuus, ja vielä sitäkin pahempi on kurja irlantilainen katolinen lapsuus.”* Täs...5 vuotta sitten
-
[tuli-savu] Särinä#9 : goes runomusaraati - Hei Liitteessä tapahtuman tiedote. Kiitos! Terv. Mari5 vuotta sitten
-
Kirjailijakuvan rakennuksen erityispiirteitä - Taiteilijoille ja kirjailijoille on kautta aikojen sallittu tavallisista kansalaisista rajustikin poikkeavaa käytöstä. Usein heiltä on sellaista myös odo...5 vuotta sitten
-
Michael K ja kertomuksen vaarat - Yksi kesäkirjoistani on ollut vuoden 1983 Booker-voittaja Michael K:n elämä (suom. Seppo Lopponen), jonka löysin kesähuvilan kirjahyllystä, kuten edellisen...6 vuotta sitten
-
Vaihda uuteen osoitteeseen - Tämä "Varaiines" poistuu piakkoin. Jos haluat jatkossakin lukea juttujani, niin vaihda kirjanmerkiksi seuraava osoite: https://inez54321.blogspot.com/ Ent...6 vuotta sitten
-
-
Othello ja dukkha - Kun aloitin joskus hamalla liitukaudella tätä Shakespeare-projektia, sain WSOY:ltä kaikki näytelmät (kiitos!). Nyt en löytänyt enää Othelloa kirjahyllystä...6 vuotta sitten
-
Aiheuttiko taksimatka pettymyksen? Blogi neuvoo kuinka menetellä! - Taksiliikenne on vapautunut ja matkan hinta voi vaihdella rajusti ajan, paikan, taksiyhtiöiden ja kuljettajien välillä. Mikäli maksusta tulee kohteeseen sa...7 vuotta sitten
-
Julkaistua 859: Omimisen perusteet? - Tässäpä pisin tänä vuonna julkaisemani artikkeli* – *peräti 17 liuskaa. Se julkaistiin Suomen arvostelijain liiton ensimmäisessä vuosikirjassa *Kriittinen...7 vuotta sitten
-
Gestures - Astuessani galleria Anhavan ovesta sisään tuntuu kuin siirtyisin jonkinlaiseen haamujen valtakuntaan. Galleriassa on esillä norjalaisen taiteilijan Anne-Ka...7 vuotta sitten
-
Oftentimes these programs can target students which might be people of certain tribes, or which are pursuing specific professional levels. - Alternative of school 1925, when was actually an article entertaining although writing. Below are a few decent composition topics that children may come ac...7 vuotta sitten
-
Henkilöhahmonluomistarina - Hän hoippuu, tönäisee tuolia kymmenen senttiä, se liikahtaa, ei pidä uudesta asennosta, se on vähän kuin toisella kyljellä tuoliystävänsä vierellä, kääntän...7 vuotta sitten
-
Piikkejä koko ajan - Päivän *Helsingin Sanomissa* on laaja henkilöhaastattelu, jossa Satu Pihlaja puhuu tavoitteista ja aikaansaamisesta. 40-vuotias Pihlaja tekee väitöskirjaa...7 vuotta sitten
-
146. Vaihtoehtoinen kirjallisuushistoria - Luentoni WSOY:n kirjallisuussäätiön 75.juhlavuoden Klassikot ja vaihtoehtoinen kirjallisuushistoria -sarjassa on nyt luettavissa ja ladattavissa säätiön s...7 vuotta sitten
-
Resepti Helsingin poliisin sekoittamiseksi seuraavana itsenäisyyspäivänä - Natsit, vastamielenosoittajat, alpakat, lapset, puput, 612. Pelaajien moninaisuudesta huolimatta itsenäisyyspäivän katushakin voitti poliisi. Aseiden kan...7 vuotta sitten
-
Poetry jam: Back to Mascot - Poster: Kiira Keski-Hakuni Kulttirunoklubi Poetry Jam palaa yli puolen vuoden jälkeen uudestisyntyneeseen Mascotiin! Täältä Jamien tarina kahdeksan vu...7 vuotta sitten
-
-
Vartijaleijonista valvontakameroihin - Vartijaleijonia tapaa kaikkialla, vanhojen palatsien, talojen, hotellien ja ravintoloiden edessä. Nuo kiinalaiset vartijaleijonat tai keisarilliset var...7 vuotta sitten
-
Olavi Paavolaisen ristiretki fasismia ja kansallissosialismia vastaan - Olavi Paavolainen (1903–1964) oli aikansa Louis Theroux, Morgan Spurlock tai Michael Moore, kulttuuri-ilmiöiden kuvaaja. Tosin dokumentaristina Paavolainen...7 vuotta sitten
-
Kazuo Ishiguro, kirjallisuuden Nobel-palkinto 2017 - *Kazuo Ishiguro. Tästä ei varmaan yhtä monella ole niin paljon huomautettavaa kuin Le Clezion, Modianon tai Dylanin Nobel-palkinnoista? Lainaan itseäni v...7 vuotta sitten
-
Syyskuu - Lastenkirjahyllyssä on arvio Opossumi repussa -kirjasta. Kirja on otettu kivasti vastaan. Lasten palaute kouluvierailuilla saa työn tuntumaan mielekkäält...8 vuotta sitten
-
ja hämärästä kaikki alkoi - kerran sattui eräs assosiatiivinen vahinko: yksinäisyys avaa paidannappeja, otollisen valaistuksen heijastuksia sateinen taksi, hetkellinen irtautuminen kaik...8 vuotta sitten
-
Trilogian taakka ja väsynyt kirjailija - Hyvät lukijat! Kirjoitan pitkästä aikaa tähän blogiin, koska minulla on kova tarve kertoilla kuulumisiani. Asiaan siis: Noin kuukausi sitten ilmestyi romaa...8 vuotta sitten
-
Kuka tarvitsee kirjoittajakoulutusta? - Nuori Voima -lehden neljännessä podcastissa käsitellään mm. kirjoittajakoulutusta. Erkka Mykkänen on ollut vuoden Viita-akatemiassa ja vuoden Kriittisess...8 vuotta sitten
-
Epälineaarinen narratiivi - To all in the village I seemed, no doubt, To go this way and that way, aimlessly. But here by the river you can see at twilight The soft-winged bats fly zi...8 vuotta sitten
-
-
Sakeaa on uutispuuro - Keskustalaisten pahvinaamojen kasvu papukaijamaisesti latteuksia toistelevista taulapäistä bysanttilaisen juonittelun mestareiksi on ollut viime vuosien pa...8 vuotta sitten
-
Vastaanottoa - Esikoisteokseni "Villieläimiä" on Helsingin Sanomien kirjallisuuspalkintoehdokkaana. Tunnustuksen otan nöyränä vastaan. Olen saanut muutaman puntaroidun ja...8 vuotta sitten
-
Blogi siirtyy - Tämä blogi siirtyy uuteen osoitteeseen liukkonen.fi. Tapaamisiin siellä.Kategoria(t): Uncategorized8 vuotta sitten
-
-
Osoitteenmuutos / A change of address - Olen siirtänyt blogin sisällön kotisivuilleni ja jatkan sen satunnaista päivittämistä siellä. I...9 vuotta sitten
-
Journalismin vierailijaprofessori. - Tehtävään valittiin toimittaja Hanna Nikkanen. Hän on LongPlayn perustaja. Long Playssa ei julkaista lehtikuvia. Vierailijaprofessoriksi ei ole koskaan va...9 vuotta sitten
-
colere cultura - Kuluvana talvena on tullut mieleen etten ottaisi tänä vuonna palstaa lainkaan vaan pitäisin välivuoden. Eräs ystäväni ihmetteli myös, että miksen ota moniv...9 vuotta sitten
-
Elämä: Musikaali - Olen tullut kuunnelleeksi paljon musiikkia samalla, kun teen päivälenkkiä koiran kanssa. Tiedostamattani olen kerännyt puhelimeeni kappaleita, jotka tavall...9 vuotta sitten
-
Löytöretkue-chapbook - Löytöretkue-chapbook on ilmestynyt Poesian uudessa poesiavihkot-sarjassa, ja sitä voi ostaa Poesian holvikaupasta. Poesian kirjoihin voi tutustua osoitte...9 vuotta sitten
-
Surulliset liput, pommit ja poliisit - Tein identiteettipolitiikkaa, sellainen näköjään kiinnostaa laajasti. Poistin Ranskan lipun FB-profiilikuvani päältä. En kehota ketään tekemään samoin, tai...9 vuotta sitten
-
Rohkeus-blogi luettavissa säätiön verkkosivuilla - Rohkeus-blogiamme voit lukea nykyään osoitteessa http://www.koneensaatio.fi/rohkeat-avaukset/rohkeus-blogi/ You can read the boldness blog at http://www.k...10 vuotta sitten
-
Trollien yö - On demokratian kannalta surullista, että kansalaiset eivät pysty arvioimaan Suomen hallituksen toimintaa Euroopan kohtalonkysymyksessä – viime viikonlopun ...10 vuotta sitten
-
Time to go - The party's over: Books from Finland's last post The post Time to go first appeared on Books from Finland.10 vuotta sitten
-
While We ´re Young -Tuttua ja tyypillistä New Yorkista * * - Noah Baumbach (s. 1969) on minulle täysin tuntematon amerikkalaisohjaaja. Se johtuu siitä, että missasin Baumbachin kolme vuotta sitten julkaistun naiskuva...10 vuotta sitten
-
Olé-lehden artikkeli - -- (Artikkeli *Olé*-lehden numerosta 5/2015. Aiheena kirjani *Valkoinen baletti: kirjoituksia Real Madridista*. Lehden voi tilata täältä, kirjan täältä....10 vuotta sitten
-
Johonkin pitää lopettaa - Tarinoiden lopettaminen on oma taitolajinsa. Loppuja on erilaisia, sekä rakenteeltaan että muulta tyypiltään – avoin loppu, kaiken yhteen sitova loppu, alk...10 vuotta sitten
-
HUUTAJAT - KAPITAALIN KAPITALISMI SANOI KAPTEENI JA JATKOI VAIN HUUTAMISTAAN KARJUI JA ULVOI JA MELKEIN KULTTUURIVÄKI IHASTUI10 vuotta sitten
-
Pelastautumissuunnitelma – Otavan nuortenromaanikilpailun jälkikirjoitus - Otavan nuortenromaanikilpailun voitti espoolainen toimintaterapeutti Nadja Sumanen valloittavalla ja ihanan elämänmyönteisellä käsikirjoituksellaan Rambo...10 vuotta sitten
-
Olemisen löytöretkeilijä - On eri asia lukea tuttua kirjailijaa kuin täysin tuntematonta. Jos tuntemattoman kirjailijan romaanissa tulee ensimmäisellä sivulla vastaan mies, joka as...10 vuotta sitten
-
Talven luut ja haamut, Eteläranta 4.3.2015 - En oikeastaan koskaan ole osannut valokuvata. En myöskään olla kuvissa. Lukiossa yritin innokkaasti opetella vanhalla Cosinalla, mutta piirtäminen ja ma...10 vuotta sitten
-
Toinen jalka maassa – ja kuinkas sitten kävikään! - Muutama päivä ennen kaatumistani luin Markku Envallin esseen Toinen jalka maassa (2012, WSOY). Se on julkaistu samannimisessä kokoelmassa. Nyt tartuin kirj...10 vuotta sitten
-
Kirjan esipuhe - *Kirjamme * Verkko suljettu: internet ja avoimuuden rajat* on jo ehtinyt kauppojen hyllyille ja jokunen arviokin näyttäisi löytyvän, joten lienee aika pa...10 vuotta sitten
-
-
Lauantaiesseiden esipuhe - Kun Juha Koirasen elokuva Partanen tuli televisiosta kymmenisen vuotta sitten, nauroin hämmentyneenä läpi tarinan tietämättä oikein itsekään, mille. Zaida ...11 vuotta sitten
-
Sivut muuttaneet - Muotokuvatiskin uudet nettisivut löytyvät osoitteesta www.muotokuvatiski.net!11 vuotta sitten
-
Loppu/muutto - Runsaan seitsemän ja puolen vuoden bloggaamisen jälkeen olen päättänyt arkistoida Koiranmutkia-blogin. Tämä jää tähän. Alusta on palvellut hyvin, Nemo on v...11 vuotta sitten
-
Archives Of Pain - *Manic Street Preachers* julkaisi albumin *The Holy Bible* lähes kaksikymmentä vuotta sitten. Olin silloin brittiläistä ”indiepoppia” ja kaikkea siih...11 vuotta sitten
-
Se on sitten kevät - Aika vierähti viime merkinnästä. Viimeksi olin flunssassa ja kesä oli alussa, nyt se on vielä jonkun matkan päässä. Opetuksen lomasta on selvästikin vaikea...11 vuotta sitten
-
Holmes ja Poirot - Klassisen englantilaisen salapoliisiromaanin suuret sankarit Sherlock Holmes ja Hercule Poirot ovat poikkeuksellisen hyvin hengissä, vaikka Holmesin ensies...11 vuotta sitten
-
Anonymous Artwork - Galleria Huuto Jätkäsaari 1:ssä, 2.-13.10.2013 *Kalle Turakka PurhonenIlona Valkonen,Maiju Salmenkivi,Aleksi Tolonen,Marja Viitahuhta,Anja Helminen,Miia R...11 vuotta sitten
-
Plan B? - Ja kätilönä Mombasassa paikan heti sain. Heräsin eilen tuo lause päässäni. Olin tehnyt unessa runoa, jossa haettiin töitä. (Edellinen säe päättyi tietenkin...11 vuotta sitten
-
Blogi on muuttanut - Särötiedote: Särö on yhdistänyt kotisivunsa ja blogin. Löydät meidät nyt osoitteesta http://www.sarolehti.net . Tämä vanha blogi on edelleen luettavissa, m...11 vuotta sitten
-
-
& - Ja jonakin päivänä pyöreässä suvannossa jonka ylle kumartuvat vanhat hassahtaneet puut.12 vuotta sitten
-
onko kafka minun, sinun, hänen, meidän, teidän vai heidän? - En ole ollut tietoinen, että Kafkan (vielä jäljellä olevasta) jäämistöstä, jota Max Brod ei tämän toiveesta huolimatta polttanut, on käyty kafkamaista oike...12 vuotta sitten
-
En halunnut kuolla viime yönä. - Siltä se tuntuu, tukehtumisesta johtuva paniikki, että nyt tässä on loppu. Että tässä yksin kaon, ryin, haparoin ilmaa, pinkaisen sängystä, pompin kuraa ku...14 vuotta sitten
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
Tilaa:
Lähetä kommentteja (Atom)
hyvä kirjoitus, aksu. ja ihan tän tekstin ansiota oli, että meidän eteisessä on viimein kukkapöytä! kun lähdin dyykkaamaan kuukausiliitettä, tulin takaisin roskikselta huonekalun kanssa. mut ehkä se kk-liitekin vielä löytyy.
VastaaPoistakuitenkin - kuten tuo sun disneyhahmoheitto antaa ymmärtää, tommysta hahmona (runouden mikki hiiri?) ja runoilijana pystys kirjottamaan loistavaa kulttuurijournalismia. mutta ehkä se on esseen paikka. "Muutos, jonka Tabermann eli ja läpikirjoitti, tapahtui estetiikassa ja koko kulttuurissa ja sitä myöten ihmiskuvassa" - - vau.
ja toiseksi, mua ns. tutkijana vähän rassaa se, että tommyn runoutta käsitellään jonakin tyhjiönä, ikäänkuin tontyyppinen lyriikka palautus ainoastaan t.t:iin. onhan se etenkin myöhemmiltä osin löysää, imelää, eltaantunutta ja kaikkee karseeta, mutta etenkin vanhemmassa tuotannossa vois ottaa ihan vakavasti erilaiset vaikutteet, esim. jonkun kahlil gibranin ja omar khaijamin. myös ne aistillisuuden, rakkauskäsityksen ja sukupuolisuuden eetokset ois sikälikin olennaisia tarttumapintoja, että tommyn kirjat on myyny paljon. joku on niitä kenties lukenutkin, joten se kokemus voi olla tavalla tai toisella relevanttia jollekin ajalle ja jollekin sukupolvelle.
Tabermannin tuotanto profiloituu harvinaisen vahvasti tekijään, mitä vahvistanee lämminhenkisen rupattelevan huuliveikon habitus. Mäkin näen vahvaa tilausta hänen runoutensa sellaisille tulkinnoille, jotka olisivat tekstilähtöisiä - ihan Ezra Poundin hengessä: "huonon arvostelijan erottaa siitä, että hän pitää lähtökohtanaan runoilijaa eikä runoa."
VastaaPoistaT.T. ansaitsisi tällaisen katsauksen jo siitä syystä, että hänen tekstinsä kaartuvat niin monelle vuosikymmenelle, ja kuten sanoit, niillä on ollut oma vankka lukijakuntansa. Kiinnostava näkökulma voisi kirjallisten vaikutteiden lisäksi olla mikrokulttuurihistoria, jossa T.T. tulee monipuolisesti vastaanotetuksi.
no ei kai täs sit enää muuta ku aletaan toimittamaan esseekokoelmaa. tai. öh.
VastaaPoistaAi heti kokoelmaa? Ketäs siihen pitäisi kutsua kirjoittajiksi - siis meidän lisäksi? Risto Ahti? Gösta Ågren? Raija Pelli?
VastaaPoistaja timot hännikäinen & harakka.
VastaaPoistaeiköhän tää lista oo tässä.
ei o. haluaisin osallistua ko. kokoelmaan valloittavalla esseelläni "Teemu Helteen ylivoimainen runous". Siinä vertaillaan sitä keskinkertaisuutta allekirjoittaneen tuotantoon ja todetaan, ettei niillä todella ole minkäänlaista yhteyttä.
VastaaPoistaLuin Tikkasen artikkelin kepein mielin, lyhyin jäntein, sinne tänne silmäillen, hyvässä seurassa; ja on tehtävä se on nolo tunnustus, että minulle sen kepeily kelpasi kuin väärä raha. Kuulun ihmisryhmään (nolo ja vieläpä selittelevä tunnustus), joka ei ole koskaan kehdannut lukea Tabermannia saati kokenut saaneensa tältä jotain tai edes kuuluvansa niihin, joille tämän runot on tarkoitettu, puhumattakaan siitä, että olisi pysähtynyt vakavissaan ihmettelemään todellisuutta jostain Tommy Tabermannin tekstin avaamasta näkökulmasta. Varmasti artikkeli oli suunnattu kaltaisilleni.
VastaaPoistaAnalyysisi avasi silmän, kiitokset siitä, mutta yhden tässä näkymässä jännittävästi erottuvan yksityiskohdan tahtoisin nostaa esiin: eikö siteeraamasi pohdinta ja siitä abstrahoimasi oletus, että runoilijalla olisi (bisnes)strategia, ole banaaliutensa paljaudessa aidosti liikuttava? Olen näkevinäni tässä hienon tragikoomisen teeman, jonka keskiössä on se latistavan lohdullinen idea, että normikansalaiselle tarjotaan tilaisuus tunnistaa oma (?) minäihanteensa runoilijankin toimintamallista: Tommy se sentään oli itsensä elättävä ammatti-ihminen, vaikka kirjoitti toisarvoisia kirjoja. Tunteitani kuohuttaa se, että tänä aikana, omana aikanani on elänyt sellainen jopa romantiikan henkilöitymäksi kohonnut runoilija, jonka puolustukseksi maan päälehdessä kelpaa otaksuma tämän taiteilijuuden poroporvarillisista motiiveista: oli taannoin Taapermanni, Taapermanni oli runoilija, runoilija, joka (kuten kaikki aikuiset ihmiset, onhan vastakkainasettelujen aika ohi) valistuneen itsekkäästi vastuunsa kantaen ajatteli uraansa ja oli valmis uhraamaan identiteettinsä, runoutensa, sydänverensä, kuolemattoman maineensakin elinkeinon alttarille. Tehkääpä perässä!
[Korjaus: siis silmäni aukesivat; toivon, ettei kyseessä enää tässä vaiheessa ollut kenen tahansa mikä tahansa silmä.]
VastaaPoistaTimo, naulan kantaan. Kulttuurihistoriasta löytyy tarinoita, joissa taiteilijan työ nähdään pelkistyneen kysyntää vastanneen tuotannon tekemiseksi. "Kaupalliset motiivit" selitetään usein niin, että niiden kautta kerätään rahaa sen todellisen teoksen tekemiseen. Andrei Tarkovski on nusauttanut tähän osuvan huomion: Tämä ajatus on valheellinen jo siksi, että näin työtään perustelevat taiteilijat eivät koskaan tule tehneeksi sitä varsinaista teostaan.
VastaaPoistaMitään "perimmäisiä motiiveja" tai strategiaa ei siksi ole. Ne ovat selitysmalleja. Tabermannin tapauksessa tietoisesti valittu "viihteellinen ote" tuntuu postuumina selityksenä vieläpä loukkaavalta, koska hänen tuotantonsa oli kauttaaltaan niin ehyt ja hän itse uskoi siihen vahvasti.
Korkeataiteellisen laadun tahraantuminen talousproosaan henkilöityy usein Balzaciin, joka nuorena miehenä toimi romanttisten romaanien haamukirjoittana. Suoltaminen on usein nähty maneerina, josta hän ei päässyt eroon. Ajatus on täysin nurinkurinen! Balzac hioi kymmeniä versioita teksteistään, hän otatti oikolukuvedokset käsikirjoituksistaan leveimmällä marginaalilla, lähetti korjausmerkityt liuskat painoon tehdäkseen seuraavaan oikolukuvedokseen samanlaiset merkinnät jne. Se, että lopputulos on paikoin vuolas ja lavea johtuu hänen punnistusta käsityksestään proosan taiteesta - sitä ei pidä käsittää jäänteenä mistään, se on lopputulos.
Tämä on tosiaan mainio teksti.
VastaaPoistat. tarkkuudentarkkailuyksilö
Laulu elämälle
VastaaPoistaNiin kuin sykkii sydän, niin kasvaa ruoho ja kukkivat kukat ja niin pesivät linnut ja päivänpaiste luontoa hyväilee, niin myös vuodet toisiinsa taipuen ja vuodenajat vuosiinsa nojaten totuttelevat tulevaan, kuin tuhannet järvet syleilevät lapsiaan ja tanssii maa taivaalleen ja taivas horisontilleen, niin myös kevät kuolee ja syntyy kesä, ja kun varjoihin vuodenpäivät vaihtaa tuo talvi taimiaan, kylpee viattomana syliin valkeaan kuin lapsi maailmaan.
Niin myös ihminen itselleen rakentaa, hän itseään vahvistaa ja tilaansa kartoittaa, säntää voitosta voittoon, kuolemasta kuolemaan ja syntymästä syntymään, kuin laskuvesi nousuveteen yhtyäkseen.
Niin loi jumala vakaan taivaan ja rikkaan maan, iäti laajenevan monikirjoisen ruumiinsa muodokseen, tähdet silmikseen ja meidät kuvakseen, äänensä sävelikseen, ja niin hän sinut uskoi myös luojakseen, onnensa ja työnsä suojakseen.
Ihminen, eläin, luonto kuin banaanikärpänenkin vahvistavat lakkaamatta elämää, kuten maapallo kiertää radallaan ja laajenevat galaksit kukin tavallaan, niin myös järveistyvät joet syntyvät meriin, soihin ja niittyihin, ja niin olen minä sinusta tullut, ja olet sinä minusta alati muuttunut, kumppaneina ja toistemme jakamattomina osina, toistemme kaltaisina, kuin veljinä ja sisarina, vaimona ja miehenä, maana ja taivaana ja yönä ja päivänä.
Elämä on männynkävyssä käpy ja sato viljantähkässä, elämä on kirjattu siemenperunan perimään jo kauan ennen hedelmöittymistä, kun lisäät matematiikan ja algebran, saatat luvut maailmankaikkeuden kirjoittaa, sen luonteen tavoittaa.
Elämä murtaa leipäänsä eteesi, sinut käsittääkseen, sinut sisältääkseen ja aina uudelleen synnyttääkseen. Hän ottaa tahtosi muodokseen, tuskasi painokseen ja onnesi ravinnokseen, sielusi suunnitelmakseen. Niin hän sinua rakastaa ja sinut omistaa kuten omistaa syntymätön lapsi äiti maan vartalon ja vielä määrittelemättömän, pilkkomattoman rakkauden.
Niin kuin sinäkin rakastat ja sinä myös vihaat, niin sinä menet kuin yöltä aamunkoitto. Ja niin minä olen elämä elämässä ja sinä olet minä; hän, me te ja he! olen musta, olen valkoinen, olen kirjava ja keltainen, olen apilanlehti yksittäinen ja ruusuista puska. Olen kaihoisa tasanko ja kiehtova kukkulaa ja valtamerten vuolaita vesimassoja, maata, mannerta metsää ja tannerta ja taivaat tähtiperheineen, luonto luojineen ja purot maahisineen.
Minä olen lammen lumpeet ja vuorten kupeet, rauha ja miekkansa terä, niin kuin on sota puutetta ja kasvu viisautta väistämätöntä, olen ajoittaista laskua ja jatkuvaa nousua, hyppysellinen kauneutta ja kourallinen rohkeutta. Me olemme kuolema ja me olemme elämä: Minä, sinä, hän, me, te ja he, ensimmäiset nuotit ihmislapsen luonteen synnylle, itsenäistymisen malttamattomalle poltteelle, luoda ja toteuttaa, uudistaa ja ponnistaa elämälle, ja yhä vain uudelle elämälle, olemme sarastukseen heräävinä versoina jokaiseen hetkeen syntymän pyhyydessä.
©®† JKS12.10.10